Ploeteren in de modder van het tropisch regenwoud - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu Ploeteren in de modder van het tropisch regenwoud - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu

Ploeteren in de modder van het tropisch regenwoud

Door: Siegrun

Blijf op de hoogte en volg Henry en Siegrun

16 Juni 2014 | Argentinië, Puerto Iguazú

Maandag 16 juni, Yacutinga eco-reservaat, droog, half bewolkt en zonnig bij 25 graden.

We worden gewekt om 7 uur na een deugddoende nachtrust. De afgelopen uren heeft het nog flink geregend, maar nu lijkt het te zijn opgehouden. Als we de gordijnen openen, kijken we recht in het groen van het regenwoud. Het is een voorrecht om zo te ontwaken ! We genieten van een licht ontbijtje en ook hier is het vooral zoet wat de klok slaat. Vanuit de ontbijtruimte hebben we uitzicht op het woud en worden we nog even getrakteerd op het spel van een paar apen die hoog in de bomen hun weg slingeren.

Gewapend met muggenolie, fototoestel en verrekijker, lange broek en shirt en stevige wandelschoenen, staan we om half 9 vertrekkensklaar voor een tocht van 2,5 uur door het woud. Al snel zitten onze schoenen onder het bruine slijk, maar ook dat went snel. Santiago leidt ons door het park en vertelt ons over de fauna en de flora. De Spaanse gast weet ook veel van de natuur en vult het verhaal van Santiago mooi aan. Het is een geweldige ervaring om hier in de stilte van dit woud rond te lopen en de natuur helemaal in je op te nemen. In het begin hoorde je nog veel leven om je heen, de vogels, de apen die hoog in de bomen slingeren, maar hoe dichter tegen de middag, hoe meer de geluiden uitsterven. Ook hier genieten ze blijkbaar van een siësta. De paden zijn erg modderig en op sommige plekken moeten we langs de takken van de struiken klauteren om met droge voeten een paar meter overstroomde weg te overbruggen. Al snel zitten onze schoenen onder het bruine slijk, maar dat nemen we maar even op de koop toe. De modder heeft trouwens wel zijn voordelen : her en der treffen we namelijk duidelijke sporen van dieren die ons voorgingen en de afdrukken ervan zijn duidelijk afgetekend in de modder.

Na deze mooie ochtendwandeling komen we terug aan de lodge en hebben nog een uurtje de tijd voor de lunch om wat te genieten van het zonnetje dat ondertussen uitbundig door de bladeren priemt. Ik vind een zonovergoten plekje aan het zwembad, alleen moet je je hier iets anders bij voorstellen dan de meeste andere plekjes langs een zwembad. Ten eerste is het zwembad nog gevuld met het troebele regenwater uit de omgeving en ten tweede zijn er geen ligbedjes, maar wat opgestapelde stenen waarvan de platste dienst kan doen als stoel. Met de regen van de afgelopen dagen ben ik echter al lang blij met het zonnetje op mijn bolletje en ook de vieze beesten die hier wel eens zouden kunnen kruipen, blijven weg, dus mij hoor je niet klagen.

Om half 3 worden we weer aan de bar opgewacht voor een korte wandeling naar de rivier. We worden vergezeld door Jacaruí, een bewoner van het aangrenzende Guaraní dorp. Hij vertelt ons wat meer over hoe de lokale bevolking hier leeft. Aan de rivier aangekomen zien we met onze eigen ogen welke schade is aangericht door het water dat buiten haar oevers is getreden : omgevallen bomen, weggeslagen bruggen over de rivier en de bladeren van de struiken die bruin gekleurd zijn. Het water heeft hier tot 4 meter hoog gestaan. Het had mooi kayaken geweest hier, maar het zal helaas voor een andere keer zijn.

Teruggekomen aan de lodge, verzamelen we ons aan de vuurkorf in de bar en begint Jacaruí een deegmengsel te bereiden, gevolgd door een demonstratie "mate maken". Mate is het traditionele drankje dat gemaakt wordt van een bepaalde plant, die gedroogd wordt en gemengd met gekookt water. Argentijnen drinken het in een typische beker met pootjes en een metalen rietje. Het heeft iets ritueels, want ze drinken het de ganse dag door en delen het met anderen. Henry vindt het maar een vreemd idee om van hetzelfde rietje te drinken, maar hier lijken ze er niet mee in te zitten.

Plots worden we verrast door een geschreeuw in de verte. Verrukt kijken we mekaar aan : dat is de verrassing die Santiago ons beloofde : de kinderen van de Guaraní komen ons bezoeken. Hij had het nog even spannend gehouden, want hij vertelde dat ze mogelijk niet tot hier konden komen omdat ze aan de andere kant van de rivier wonen en door het waterpeil de rivier niet kunnen oversteken, maar vandaag zijn ze per truck gekomen. Ze zijn ongeveer met z'n 50'en, in de leeftijd van 5 tot 18 en geven een prachtige voorstelling van traditionele zang en dans, onder begeleiding van een man die een soort van gitaar speelt. Op het eind mogen we nog een paar foto's met ze nemen en als ik bij hen ga zitten komen ze rond mij hangen en krijg ik een knuffel. Heerlijk !

Na een klein half uurtje in hun aanwezigheid te hebben doorgebracht, nemen de kinderen afscheid van ons. Op de kamer teruggekomen, zien we dat er iemand onze ramen is komen sluiten en de kachel weer heerlijk opgestookt is. Erg fijn want het is ondertussen weer erg vochtig geworden. Om 8 uur worden we weer verwend met een heerlijk 3 gangen diner en met gevulde magen zijn we om half 10 weer startklaar voor de laatste wandeling van de dag. Het is ondertussen pikdonker geworden en met de zaklampen in de aanslag gaan we op pad. Deze keer hebben we meer geluk en zien we meer dieren dan overdag. Overal zitten er spinnen en we leren ook dat we ze zien als we onze zaklamp tegen ons voorhoofd houden zodat het licht dat op hen reflecteert weer terug wordt gekaatst naar onze ogen. Over het pad ligt ook een enorme naaktslak van wel 25 cm lang en aan de composthoop vliegen tientallen vleermuizen vlak over onze hoofden heen. Een eindje buiten de lodge komen we in het open veld terecht en wacht ons een prachtige, heldere sterrenhemel. Santiago legt ons nog wat uit over de verschillende sterren en dat sommige constellaties alleen in het zuidelijk halfrond, sommige alleen in het noordelijk halfrond en sommige in beide te zien zijn. Weer wat geleerd ! Sonja is op dreef en praat honderduit over haar overtuigingen. Ze is lid van een spiritueel-culturele beweging en steekt haar overtuigingen niet onder stoelen of banken. Zelf wijdt ze haar openheid aan het feit dat ze een glaasje teveel op heeft, maar wij denken er het onze van, want al heel de reis voert ze het hoogste woord.

Om een uur of 11 komen we terug aan de lodge. We gaan nog even een kijkje nemen bij de "insektenshow", een ludieke opstelling van een wit doek met daarachter een sterke lamp en een vergrootglas, waarmee je de neergestreken vlinders en insekten van nabij kan observeren. Grappig gevonden ! Niet lang daarna zoeken we ons bedje op en vallen in een diepe slaap. Het was een lange, actieve, maar fantastische dag in de natuur !

• 27 Juni 2014 - 02:23

Lieven En Chris:

Jullie verslag over dat drinken uit ne metalen pootjesbeker met metalen rietje, klonk ons bekend in de oren. Waarom ? Vorige vrijdag is nonkel Rud en tante Suzanne op bezoek geweest en wat had nonkel Rud mee, een tas met daarin een kallebas (=metalen pootjesbeker) een thermos heet water en cocabladeren. En daarmee is hij begonnen met zijn eigen Argentijns brouwsel te maken. Zelfs de paus heeft bij zijn laatste bezoek van dat metalen rietje van de anderen gedronken zei hij :-))))

• 27 Juni 2014 - 23:44

Lissy:

Siegrun & Henry,

Wat een geweldige verhalen weer.
    De reis is in ieder geval nergens saai
    en ik merk dat jullie toch ook heel erg
    kunnen genieten van wat er op jullie
    pad komt. Vooral blijven doen en veel foto's
    maken zodat jullie nog lang kunnen nagenieten.

Groetjes, Lissy

Verslag uit: Argentinië, Puerto Iguazú

Kris Kras door Brazilië tijdens het WK Voetbal '14

Op 12 juni 2014 vliegen wij naar Brazilië om er het WK Voetbal mee te maken en daarnaast een stukje van dit immense land te gaan verkennen. Brazilië is met zijn 8,5 miljoen vierkante kilometer het grootste land van Zuid-Amerika. Het beslaat bijna de helft van dit continent en is het op vier na grootste land ter wereld

Ruim 3 weken reizen we er rond en wonen er (hopelijk) 5 wedstrijden van Oranje bij. Tenminste, als het Oranjelegioen doorgaat na de groepsfase. Hoewel de meningen verdeeld zijn over de geprognosticeerde prestaties van het Nederlandse team van Louis van Gaal, zijn onze verwachtingen hoog gespannen. En het mooie is dat we een mooi alternatief hebben : als Nederland niet doorgaat, gaan we toch gewoon de Rode Duivels achterna :-)

Maar Brazilië gaat ons veel meer bieden dan alleen het voetbal. We hebben een stoel op 9 binnenlandse vluchten, reizen met de trein door het Atlantisch Regenwoud, huren 4 keer een auto om afstanden vanaf het vliegveld naar onze bestemmingen, soms 300 kilometer verder, te overbruggen, gaan op verkenning in het metronet van Sao Paulo en Belo Horizonte, een mini-bus brengt ons van Rio de Janeiro naar de haven van Angra dos Reis om vandaaruit de boot te nemen naar het paradijselijke Ilha Grande. En tenslotte is een taxi onze toevlucht als dit ons allemaal wat te ingewikkeld wordt.

Jullie merken het : we zitten niet stil in de komende maand. En in al deze avonturen nemen we jullie graag een stukje mee. Lees en geniet van een onvergetelijke reis door het land van de samba, de carnaval, het voetbal en vele kleurrijke tegenstellingen.

Brazilië, here we come !

08 Juli 2014

Aankomst met lege handen, maar rijker dan ooit !

07 Juli 2014

BN'ers voor 1 dag : met foto en al in de Telegraaf

06 Juli 2014

Terug naar waar 't 3 weken geleden begon:Sao Paulo

05 Juli 2014

All the way tot strafschoppen: Oranje - Costa Rica

04 Juli 2014

Economisch laagtij als Brazilië kwartfinale speelt
Henry en Siegrun

Lieve vrienden, Velen van jullie weten dat ik een droom had die ik al een aantal jaren koesterde : na in 2006 met mijn vriendin, Els, Zuid Afrika te hebben beleefd, wilde ik hier zo graag met Henry terugkomen. Het WK voetbal in 2010 was hier dan ook een mooie gelegenheid toe. Deze droom kreeg gestalte in september toen Henry zijn "ja-woord" aan me gaf ;-) en we onze vliegtickets vastlegden. Op dat moment was nog niet bekend waar en wanneer Nederland zou gaan spelen. In dit immense land zijn er immers 10 stadia uitgekozen, verdeeld over 9 speelsteden, en pas op 5 december werd geloot in welke poule en in welk stadium Oranje zou gaan spelen. Ik verwachtte dat de prijzen van de vluchten richting Zuid Afrika vanaf 5 december snel zouden stijgen en dat wou ik voor zijn. Op basis van een statistische kansberekening gokten we met een retour Amsterdam - Johannesburg erop dat Nederland zou spelen in het Midden en Noorden van het land. En toen werd het 5 december en ja hoor, 2 van de 3 wedstrijden in de voorrondes zouden gespeeld worden in Johannesburg en Durban. Een goede combi om hier een mooie rondreis omheen te maken. Toen bleef de vraag of we uberhaupt aan wedstrijdtickets zouden geraken. De tijden waarin je makkelijk aan kaartjes kon geraken waardoor ook de handel op de zwarte markt floreerde, behoren definitief tot het verleden. We maakten onszelf dus eerst lid van de Oranjesupporters en tekenden in voor de wedstrijden in Johannesburg en Durban. En waar ik van tevoren op gespeculeerd had, bleek uit te komen : de kaartverkoop liep niet echt en in januari, na sluiting van de intekenperiode, kregen we dan ook te horen dat we de kaartjes toegewezen kregen. We stonden weer een stapje dichter bij dit prachtige evenement ! Sindsdien zijn we gestart met de voorbereidingen van een reis die de eerste moet worden (van hopelijk een mooie reeks vervolgreizen), waarin we met elkaar een stukje van de wereld gaan meemaken door het land op eigen houtje en in hart en nieren te gaan verkennen. Al snel kwamen we tot een grove schets van de gebieden waar we naartoe wilden trekken. Het feit dat ik er in 2006 al geweest was, dus ook de afstanden, waar je je in zo'n immens land wel eens in vergist, redelijk kon inschatten, kwam daarbij goed van pas. Daarnaast stonden er een paar bestemmingen hoog op mijn verlanglijstje die ik samen met Henry wilde gaan herbeleven. Grofweg wordt onze route : Johannesburg - Tzaneen - (Midden) Kruger Park - Johannesburg (en wedstrijd Nederland - Denemarken op 14 juni) - Drakensbergen - Durban (en wedstrijd Nederland - Japan op 19 juni) - National Park Hluhluwe Umfolozi - Kosi Bay en retour Johannesburg, waardoor we eigenlijk een mooi "achtje" maken. En toen wed het tijd om onze reis concreet te gaan invullen. Met behulp van Safarinow.com krijg je een mooi beeld van alle soorten accomodatie die er te vinden zijn. De ene lodge is al mooier dan de andere. Op 2 februari stuurde ik mijn eerste mailtje uit naar de eigenaars van onze eerste lodge in Tzaneen, Hilltop Country Lodge, en zo werd het begin gemaakt van onze eerste contacten met onze toekomstige gastheren en -vrouwen. Het is leuk om telkens weer te lezen hoe blij ze zijn dat je voor hun verblijf kiest en hoe ze het je graag naar de zin willen gaan maken. Op onze route verblijven we ook een enkele keer bij Nederlanders die een aantal jaar geleden uitgeweken zijn en met hun gezin hun droom in Afrika verwezenlijken. Geweldige contacten zijn dat ! Vooral nu het WK en Oranje ons nog eens extra met mekaar verbindt. En zo leven we vandaag, 25 april, en heb ik ons laatste verblijf vlakbij Johannesburg, de nacht voor onze terugvlucht, vastgelegd. Henry is begonnen met het maken van een reisboek over onze route en de activiteiten die we gaan ondernemen, met heel veel mooie plaatjes en handige weetjes over de omgeving. Henry is een topper als hij achter powerpoint zit en hij weet dus een mooi boek te maken dat ons straks heel handig van pas komt en ons nu al doet watertanden naar wat we allemaal gaan beleven. Verder heeft Henry deze week zijn laatste inenting tegen Hepatitis gekregen, ik heb ze ooit al allemaal doorlopen, dus ik hoef gelukkig alleen aan de malaria tabletten. Eergisteren hebben we de kaart van Zuid Afrika gedownload op onze Tom Tom. Die gaan we straks ook meenemen, hij moet ons op de goeie weg zetten daar. 4 jaar geleden was het nog te doen met een grote landkaart op onze schoot, met Tom erbij hebben we alweer een stukje meer gemak en kunnen we nog meer genieten van de omgeving. Maar de kaart houden we achter de hand voor het geval de techniek ons in de steek laat ... Nog iets meer dan een maand en we gaan ! We kunnen haast niet wachten en elke dag hebben we het er wel over en fantaseren we erop los hoe we het daar gaan beleven. Onze verwachtingen zijn dus hoog gespannen ! Wij zijn voornemens jullie een stukje mee te nemen in onze belevenissen door jullie van tijd tot tijd iets van ons te laten horen. Hopelijk vinden jullie het ook leuk om ons te volgen ?? Jullie kunnen ons via deze site berichtjes sturen zodat we ook meekrijgen hoe jullie onze reis meebeleven. Dat vinden wij ook super om te horen ! Tot snel weer ! Liefs, Siegrun en Henry

Actief sinds 25 April 2010