Leven als een cowboy op de locale ranch - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu Leven als een cowboy op de locale ranch - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu

Leven als een cowboy op de locale ranch

Door: Siegrun

Blijf op de hoogte en volg Henry en Siegrun

26 Juni 2014 | Brazilië, Corumbá

Donderdag 26 juni, verblijf in Passo do Lontra, Pantanal Zuid, licht bewolkt en zonnig bij 30 graden

De ochtendstond heeft goud in de mond ... Ook voor ons !? Met een vlug ontbijtje staan we om 8 uur vertrekkensklaar voor een dag op de ranch en brengt een truck ons 20 kilometer verderop het gebied in. Kevin en Hanna zijn er ook bij. Zij blijven er overnachten in hangmatten. Stoer ! Onderweg zijn we getuige van hun ontluikende liefde. Later vertelt Hanna mij dat ze mekaar pas sinds een paar dagen kennen en straks weer hele andere wegen opgaan. Hanna is van plan 2 jaar rond te reizen door heel Zuid Amerika en af en toe werkt ze om geld te verdienen en daarmee verder te kunnen reizen. In Argentinië heeft ze zo 2 maanden gewerkt en bij vrienden gelogeerd. Brazilië doet ze vooral aan omdat ze maar 3 maanden in Argentinië mag blijven en dus even de grens over moet. Wat moet het heerlijk zijn om zo ongebonden rond te kunnen reizen en overal nieuwe mensen en plekken te leren kennen ! Naast Hanna en Kevin worden we vergezeld door een Braziliaanse familie met vader, moeder en zoon. De vader heeft wel 2 zitplaatsen nodig en de moeder kakelt de hele weg door.

Aan de ranch aangekomen, worden we opgewacht door nog meer personeel die hier alle faciliteiten draaiende houden. Eerst gaan we voor een rit te paard door de bossen en het moeras. De paarden zijn erg tam en lopen vanzelf mooi in het rijtje. Paulo gaat voorop. Mijn paard is allerliefst en houdt erg rekening met waar hij loopt. Sommige stukken moeten we namelijk door de rivier waden en dan komt het water tot aan onze voeten en mijn paard kiest net de ondiepste stukken. Fijn zo ! Het is een mooie en afwisselende rit, door het water waar de krokodillen ons in liggen aan te staren en door het dichtbegroeide bos met paden die bergop en bergaf lopen. Af en toe zet mijn paard een drafje in om aan te sluiten bij de rest van de groep, maar dat gaat allemaal prima. Het enige wat tegenvalt is de kakelende moeder en schreeuwende zoon die de stilte van de natuur op een irritante manier doorbreken. Paulo durft er echter niets van te zeggen, tja, de klant is koning ... Twee uur lang maken we zo een rit door de omgeving tot we terug bij de ranch komen. Daar wacht ons een locale lunch, t.t.z. Een buffetje met wat locale specialiteiten waarbij bonen, maniok en rijst de hoofdtoon voeren. Maar er is ook de eigen variant van spaghetti bolognaise en daar heb ik net zo'n zin in, dus, ook al is hij lauw, ik schep een vol bord op.

Na de lunch hebben we nog wat vrije tijd en zetten we ons met een ligstoeltje in het zonnetje. Al snel wordt her erg warm in de zon. Om half 3 komt Paulo ons ophalen voor een wandeling in de omgeving. Op de vraag wat de gewenste kleding is, raadt hij ons een lange broek en schoenen die nat mogen worden aan. En dat hebben we geweten ! Even verderop komen we aan moeras en daar stapt Paulo regelrecht in. Ik twijfel nog even en roep nog "are you serious ?", maar zonder veel aandacht aan mij te schenken loopt hij door. Duidelijk dus, gewoon volgen ... Al snel staan we kniehoog in het bruine water en waden we net als de paarden vanmorgen door het diepe moeras. Het is even wennen, maar eenmaal de knop om, valt het best mee. En we hebben onze waterschoenen aan, dus dat scheelt ook ! We passeren veel krokodillen die in het water hun ding liggen te doen, wat dat ook mag zijn. Ook zien we mooie blauwe en rode vogels, een soort papegaaien, die ze hier "Macao" noemen. Ze zijn wel een halve meter groot en hun vleugels hebben een spanwijdte van bijna een meter. Prachtig om te zien ! In het dichtbegroeide bos vraagt Paulo ons zo stil mogelijk te zijn, met een knipoog naar de kakelende moeder en haar zoontje vanmorgen. Hoe stiller we zijn, hoe meer we te zien krijgen. Hij vertelt over de plantengroei. Overal hangen lianen en bomen staan in mekaar verstrengeld en lijken in mekaar op te gaan. Prachtig om te zien hoe de natuur zijn gang hier gaat, je kan je er een heel verhaal bij bedenken. Hoog in de bomen horen we apen slingeren, maar heel anders dan hoe we ze in Zuid Afrika zagen, zijn ze hier erg schuw. Op een gegeven moment horen we tikken op de bladeren en zien we hoe een aap vanaf zijn plekje 50 meter hoger zijn plasje doet. Een gratis douche voor omgevingsgenootjes !

Na een wandeling van een uur, komen we terug bij de ranch. Als ik in mijn rugzak mijn portefeuille wil nemen, blijkt die er niet in te zitten. Paulo ziet mij zenuwachtig zoeken en komt informeren wat er aan de hand is. Meteen staat hij mij met raad en daad bij. Hij roept er zelfs de eigenaar bij van de lodge, die hier vandaag ook aanwezig is en we krijgen de gelegenheid om ons verhaal te doen met Paulo als tolk. De eigenaar is een man van in de 70 en komt over als een wijs en zakelijk man die veel respect afdwingt. Hij vertelt dat er in al die jaren nooit iets is gestolen, maar dat hij de indiaan die deze dagen ook als gids in de lodge aanwezig is mogelijk verdenkt. Hij heeft er al vaker problemen mee gehad en hij weet dat hij drugs gebruikt. Nu moeten we eerlijk gezegd toegeven dat die gids zich inderdaad vreemd gedroeg. Gisteren kwam hij ons nog vriendelijk halen om de leguaan te spotten en vandaag zei hij geen woord. Toen wij met Paulo gingen wandelen lag hij ook in een hangmat waar we de tassen achterlieten ... toch blijft het vreemd, want mijn telefoon en mijn iPad zaten op dezelfde plek en zitten er nog steeds. Paulo stelt voor om naar de lodge terug te keren, in onze kamer nog een check te doen en als mijn portefeuille daar niet ligt, de politie te bellen. Het piranha vissen schiet er helaas bij in en ik baal er enorm van. In een spoedtempo rijdt de chauffeur ons de 20 kilometer over het hobbelige zandpad terug. En wat denk je ? Daar steekt mijn portefeuille in een totaal andere tas dan dat ik dacht dat ik hem gestoken had. Ik schaam me diep omwille van de heisa die ik teweeg heb gebracht en daarbij ook nog eens de eigenaar te hebben betrokken en ik bied mijn excuses aan aan Paulo. Hij wuift ze moeiteloos weg en zegt dat dat iedereen kan overkomen. Hij vertelt nog dat zijn vader 7 jaar geleden is doodgeschoten omwille van zijn vee. Hij heeft het er nog steeds erg moeilijk mee en heeft sindsdien ook al het geloof in het goede in de mens verloren. "Kom, we gaan nog even piranha vissen" zegt hij "voor het donker wordt". Hij is de boodschap van Henry twee dagen geleden duidelijk niet vergeten.

Gewapend met een bamboe hengel en aas zoeken we een plekje op de steiger in de hoop een stuk of wat piranha's op te halen. Henry voelt al snel iets aan zijn lijn trekken, maar bij het ophalen, hangt het aas er nog onaangeroerd bij. "De volgende keer heb ik beet" roept hij vol zelfvertrouwen. Een half uur later is de zon onder en zijn we nog geen vis rijker. We houden het dan ook voor gezien ... we komen wel een keertje terug als het visseizoen is.

Voor we aan het diner aanschuiven, gaan we nog even relaxen in de bar, waar we nog wat voetballen volgen samen met het Duitse stel dat hier optrekt met onze befaamde indianengids. Zij zijn pas afgestudeerd en profiteren ervan om voor ze aan het werk gaan, rond te reizen in Brazilië en zijn hier 6 weken. Ze vertellen hoe leuk hun gids is, dat hij tot z'n 14de als een wilde in de natuur heeft gewoond en van niets bang is. Hij pakte bijvoorbeeld voor hun ogen en met zijn blote handen een anaconda uit het water. Ook zijn vader is doodgeschoten om zijn vee. Typisch dat we dit zelfde verhaal twee keer horen !

Na het eten nemen we afscheid van Paulo en gaan niet lang daarna slapen. Morgen moeten we immers weer vroeg op pad en hebben we den lange reisdag voor de boeg. Nog even een nachtje in de natuur en dan op naar de stad !

Verslag uit: Brazilië, Corumbá

Kris Kras door Brazilië tijdens het WK Voetbal '14

Op 12 juni 2014 vliegen wij naar Brazilië om er het WK Voetbal mee te maken en daarnaast een stukje van dit immense land te gaan verkennen. Brazilië is met zijn 8,5 miljoen vierkante kilometer het grootste land van Zuid-Amerika. Het beslaat bijna de helft van dit continent en is het op vier na grootste land ter wereld

Ruim 3 weken reizen we er rond en wonen er (hopelijk) 5 wedstrijden van Oranje bij. Tenminste, als het Oranjelegioen doorgaat na de groepsfase. Hoewel de meningen verdeeld zijn over de geprognosticeerde prestaties van het Nederlandse team van Louis van Gaal, zijn onze verwachtingen hoog gespannen. En het mooie is dat we een mooi alternatief hebben : als Nederland niet doorgaat, gaan we toch gewoon de Rode Duivels achterna :-)

Maar Brazilië gaat ons veel meer bieden dan alleen het voetbal. We hebben een stoel op 9 binnenlandse vluchten, reizen met de trein door het Atlantisch Regenwoud, huren 4 keer een auto om afstanden vanaf het vliegveld naar onze bestemmingen, soms 300 kilometer verder, te overbruggen, gaan op verkenning in het metronet van Sao Paulo en Belo Horizonte, een mini-bus brengt ons van Rio de Janeiro naar de haven van Angra dos Reis om vandaaruit de boot te nemen naar het paradijselijke Ilha Grande. En tenslotte is een taxi onze toevlucht als dit ons allemaal wat te ingewikkeld wordt.

Jullie merken het : we zitten niet stil in de komende maand. En in al deze avonturen nemen we jullie graag een stukje mee. Lees en geniet van een onvergetelijke reis door het land van de samba, de carnaval, het voetbal en vele kleurrijke tegenstellingen.

Brazilië, here we come !

08 Juli 2014

Aankomst met lege handen, maar rijker dan ooit !

07 Juli 2014

BN'ers voor 1 dag : met foto en al in de Telegraaf

06 Juli 2014

Terug naar waar 't 3 weken geleden begon:Sao Paulo

05 Juli 2014

All the way tot strafschoppen: Oranje - Costa Rica

04 Juli 2014

Economisch laagtij als Brazilië kwartfinale speelt
Henry en Siegrun

Lieve vrienden, Velen van jullie weten dat ik een droom had die ik al een aantal jaren koesterde : na in 2006 met mijn vriendin, Els, Zuid Afrika te hebben beleefd, wilde ik hier zo graag met Henry terugkomen. Het WK voetbal in 2010 was hier dan ook een mooie gelegenheid toe. Deze droom kreeg gestalte in september toen Henry zijn "ja-woord" aan me gaf ;-) en we onze vliegtickets vastlegden. Op dat moment was nog niet bekend waar en wanneer Nederland zou gaan spelen. In dit immense land zijn er immers 10 stadia uitgekozen, verdeeld over 9 speelsteden, en pas op 5 december werd geloot in welke poule en in welk stadium Oranje zou gaan spelen. Ik verwachtte dat de prijzen van de vluchten richting Zuid Afrika vanaf 5 december snel zouden stijgen en dat wou ik voor zijn. Op basis van een statistische kansberekening gokten we met een retour Amsterdam - Johannesburg erop dat Nederland zou spelen in het Midden en Noorden van het land. En toen werd het 5 december en ja hoor, 2 van de 3 wedstrijden in de voorrondes zouden gespeeld worden in Johannesburg en Durban. Een goede combi om hier een mooie rondreis omheen te maken. Toen bleef de vraag of we uberhaupt aan wedstrijdtickets zouden geraken. De tijden waarin je makkelijk aan kaartjes kon geraken waardoor ook de handel op de zwarte markt floreerde, behoren definitief tot het verleden. We maakten onszelf dus eerst lid van de Oranjesupporters en tekenden in voor de wedstrijden in Johannesburg en Durban. En waar ik van tevoren op gespeculeerd had, bleek uit te komen : de kaartverkoop liep niet echt en in januari, na sluiting van de intekenperiode, kregen we dan ook te horen dat we de kaartjes toegewezen kregen. We stonden weer een stapje dichter bij dit prachtige evenement ! Sindsdien zijn we gestart met de voorbereidingen van een reis die de eerste moet worden (van hopelijk een mooie reeks vervolgreizen), waarin we met elkaar een stukje van de wereld gaan meemaken door het land op eigen houtje en in hart en nieren te gaan verkennen. Al snel kwamen we tot een grove schets van de gebieden waar we naartoe wilden trekken. Het feit dat ik er in 2006 al geweest was, dus ook de afstanden, waar je je in zo'n immens land wel eens in vergist, redelijk kon inschatten, kwam daarbij goed van pas. Daarnaast stonden er een paar bestemmingen hoog op mijn verlanglijstje die ik samen met Henry wilde gaan herbeleven. Grofweg wordt onze route : Johannesburg - Tzaneen - (Midden) Kruger Park - Johannesburg (en wedstrijd Nederland - Denemarken op 14 juni) - Drakensbergen - Durban (en wedstrijd Nederland - Japan op 19 juni) - National Park Hluhluwe Umfolozi - Kosi Bay en retour Johannesburg, waardoor we eigenlijk een mooi "achtje" maken. En toen wed het tijd om onze reis concreet te gaan invullen. Met behulp van Safarinow.com krijg je een mooi beeld van alle soorten accomodatie die er te vinden zijn. De ene lodge is al mooier dan de andere. Op 2 februari stuurde ik mijn eerste mailtje uit naar de eigenaars van onze eerste lodge in Tzaneen, Hilltop Country Lodge, en zo werd het begin gemaakt van onze eerste contacten met onze toekomstige gastheren en -vrouwen. Het is leuk om telkens weer te lezen hoe blij ze zijn dat je voor hun verblijf kiest en hoe ze het je graag naar de zin willen gaan maken. Op onze route verblijven we ook een enkele keer bij Nederlanders die een aantal jaar geleden uitgeweken zijn en met hun gezin hun droom in Afrika verwezenlijken. Geweldige contacten zijn dat ! Vooral nu het WK en Oranje ons nog eens extra met mekaar verbindt. En zo leven we vandaag, 25 april, en heb ik ons laatste verblijf vlakbij Johannesburg, de nacht voor onze terugvlucht, vastgelegd. Henry is begonnen met het maken van een reisboek over onze route en de activiteiten die we gaan ondernemen, met heel veel mooie plaatjes en handige weetjes over de omgeving. Henry is een topper als hij achter powerpoint zit en hij weet dus een mooi boek te maken dat ons straks heel handig van pas komt en ons nu al doet watertanden naar wat we allemaal gaan beleven. Verder heeft Henry deze week zijn laatste inenting tegen Hepatitis gekregen, ik heb ze ooit al allemaal doorlopen, dus ik hoef gelukkig alleen aan de malaria tabletten. Eergisteren hebben we de kaart van Zuid Afrika gedownload op onze Tom Tom. Die gaan we straks ook meenemen, hij moet ons op de goeie weg zetten daar. 4 jaar geleden was het nog te doen met een grote landkaart op onze schoot, met Tom erbij hebben we alweer een stukje meer gemak en kunnen we nog meer genieten van de omgeving. Maar de kaart houden we achter de hand voor het geval de techniek ons in de steek laat ... Nog iets meer dan een maand en we gaan ! We kunnen haast niet wachten en elke dag hebben we het er wel over en fantaseren we erop los hoe we het daar gaan beleven. Onze verwachtingen zijn dus hoog gespannen ! Wij zijn voornemens jullie een stukje mee te nemen in onze belevenissen door jullie van tijd tot tijd iets van ons te laten horen. Hopelijk vinden jullie het ook leuk om ons te volgen ?? Jullie kunnen ons via deze site berichtjes sturen zodat we ook meekrijgen hoe jullie onze reis meebeleven. Dat vinden wij ook super om te horen ! Tot snel weer ! Liefs, Siegrun en Henry

Actief sinds 25 April 2010