De heilige steen bracht ons geluk ! - Reisverslag uit Cambará do Sul, Brazilië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu De heilige steen bracht ons geluk ! - Reisverslag uit Cambará do Sul, Brazilië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu

De heilige steen bracht ons geluk !

Door: Siegrun

Blijf op de hoogte en volg Henry en Siegrun

20 Juni 2014 | Brazilië, Cambará do Sul

Vrijdag 20 juni, van Cambara do Sul naar Curitiba, blauwe lucht en zonnig bij 20 graden

Een helderblauwe lucht lacht ons toe als we de gordijnen openen, ook vandaag belooft het weer een mooie dag in de natuur te worden. De verse koffie en broodjes komen er al snel aan en na een heerlijk ontbijtje, pakken we onze spullen weer bij mekaar. Vandaag reizen we immers verder naar onze volgende bestemming : Curitiba. Maar eerst gaan we nog een bezoek brengen aan de andere canyon in dit gebied : de Fortaleza canyon. Deze ligt 14 km verder de bergen in en ook hier is het grootste gedeelte van de weg onverhard.

Bij de ingang staat Willem ons al op te wachten. Hij vertelt ons wat we kunnen gaan bekijken en dat het overal al druk is. Dat klopt : bij het eerste pad staan de auto's al in een lange rij geparkeerd. Vanaf de parking lopen we een pad van anderhalve kilometer, maar wel bergopwaarts. Het uitzicht vanaf de rand van de kloof is echter de moeite waard. Veel mountainbikers zijn tot hier boven gereden en Henry leent even de fiets van een Braziliaan voor een fotootje. Heel apart is ook dat er hier nergens afrasteringen zijn en je tot vlakbij de rand van de kloof kan komen. Dat komt omdat dit gedeelte van de canyon niet tot het nationaal park behoort en dus ook niet wordt gefaciliteerd. Het is dus opletten geblazen bij het maken van foto's. Een man legt ons uit dat de kloof de grens vormt tussen 2 verschillende Braziliaanse staten en dat je in het dorp onderin een trail kan regelen waarbij je 4 dagen door de rivierbedding trekt. Deze activiteit wordt echter in deze periode van het jaar nauwelijks georganiseerd omwille van de overvloedige regenval.

Vervolgens lopen we het pad weer terug en nemen we de weg naar een ander uitzichtpunt waar een heilige steen staat. Dat belooft ! We komen uit bij een riviertje waar je dient over te steken via de grote stenen die erin liggen. We houden er dus geen droge voeten aan over, maar het stelt niets voor, vergeleken met hoe nat we onder de Iguazu watervallen zijn geworden. Ook hier worden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht op de naar beneden kletterende waterval in de diepe kloof. Als we de rivier overgestoken zijn, leidt een pad ons naar de heilige steen : 2 stenen op mekaar, waarvan de bovenste op een enkel punt op de onderste balanceert. Omdat hij nogal ver weg staat en opgaat in de rest van de natuur, ziet hij er op de foto spectaculairder uit dan in het echt. Dan lopen we de anderhalve kilometer terug en steken we weer de rivier over.

Aan de auto aangekomen, gaan we nog afscheid nemen van Willem en rijden we terug naar onze lodge. Daar pikken we onze bagage op, gaan alvast onze tank volgooien in Cambara do Sul en rijden meteen door naar Caxias do Sul, waar we tegen zeven uur onze vlucht hebben. In de auto probeer ik alvast onze vlucht te checken want ik heb een beetje een vreemd voorgevoel. Ik krijg nergens de vluchtgegevens naar boven, dus het is maar even op goed geluk. Na een rit van 2 uur door de bergen komen we in de stad aan. Het terugbrengen van onze auto verloopt deze keer wel vlot : het depot ligt vlak tegenover de ingang van de luchthaven en het afhandelen van de formaliteiten gaat deze keer ook snel.

Maar dan begint de ellende : al bij het binnenlopen van de luchthaven, bekruipt mij een onbehaaglijk gevoel : het is een regionale luchthaven met slechts een paar balies, nauwelijks winkels en er zijn nauwelijks passagiers te zien. De balie van GOL is open, dus we gaan daar maar even informeren waar we moeten zijn. De jongeman kijkt een beetje vreemd naar onze papieren en begint flink zenuwachtig te worden. Hij haalt er iemand van Azul bij en samen kijken ze in de computer. En dan krijgen we in gebroken Engels het verdict : deze vlucht is al 2 maanden geleden gecancelled !!!!! Ik vraag waarom we dit niet te horen hebben gekregen en wat de alternatieven zijn en ook daar moeten ze voorlopig het antwoord op schuldig blijven. Wat er dan gebeurt is echter voor Nederlandse begrippen ondenkbaar : een ander man van GOL die wel wat Engels spreekt wordt erbij geroepen en samen gaan ze aan de slag om ons uit de brand te helpen en ook nog eens vandaag in Curitiba aan te komen? Daarvoor moeten we wel weer terug naar Porto Alegre (ha ! Blij weerzien !), maar als we niet veel oponthoud hebben moeten we de vlucht om 21 uur vanaf daar kunnen halen. En er is nog plek voor ons ! Ongelofelijk dat 2 luchtvaartmaatschappijen mekaar zo helpen om ons van dienst te zijn. Ik dacht ook iets te verstaan dat ze de kosten onderling maar voor lief namen en dat het belangrijkste is dat wij geholpen werden. Ze regelen ook meteen een taxichauffeur die ons 200 km terug zal brengen naar Porto Alegre. We moeten even wachten en ondertussen maken we een praatje met de vriendelijke, Engelssprekende man. Hij legt ons uit dat hij zelf een beetje Engels is gaan leren met boeken en TV, maar dat het erg moeilijk is voor Brazilianen, want hier op school krijgen ze niets aan Engels, alleen Portugees. Een kwartier later komt onze chauffeur aangelopen en bedanken we de heren die ons geholpen hebben hartelijk voor hun inzet en moeite. Wat een opluchting als we de auto instappen ! Alleen zou de autorit nog een paar jaar van henry's leven kosten. De man neemt het verhaal dat we haast hadden wel heel erg letterlijk en rijdt als een dolle door de stad, kleeft op alle bumpers van iets of wat trager voorliggers en slalomt zicht een weg door de stad en over de snelweg in de file. Daar waar we normaal 2 uur over deze rit zouden doen, staan we anderhalf uur later aan de luchthaven van Porto Alegre en bedanken de grijnzende chauffeur voor zijn "vlotheid".

Aan de incheckbalie bij GOL, hebben ze onze namen geregistreerd staan, dus dat zit al goed, alleen kijken ze ons overgewicht aan bagage deze keer niet zomaar door de vingers. Ik waag nog een poging om er onderuit te komen, maar uiteindelijk moeten we maar 13 euro bijbetalen voor 10 kilo overgewicht, dus als aandringen niet veel helpt, laat ik het maar voor wat het is. Eens goed en wel ingecheckt, eten we dankbaar al onze cakejes en overschotjes van de vorige vluchten op (die hadden we wijselijk gehamsterd en bewaard, uit voorzorg) want het is ondertussen sinds vanmorgen geleden dat we nog wat gegeten hebben. Om 9 uur zitten we in het vliegtuig en stijgen we op naar het Noorden, richting Curitiba. Daar komen we een klein uur later aan. Eens uit de luchthaven, nemen we 1 van de taxi's die daar staan opgesteld. Een welbespraakte Braziliaanse is onze taxichauffeur voor de rit naar het centrum. Welbespraakt, alleen geen Engels. Ze praat honderduit tegen ons en het feit dat we niet antwoorden gaat compleet aan haar voorbij. Onderweg kruisen we de geëscorteerde spelersbussen van Honduras en Ecuador, de 2 ploegen die hier vanavond hebben gespeeld. De meter tikt gezellig door en deze rit alleen al kost zoveel als de 3 ritten die we in Porto Alegre hadden. Ze lijkt ook niet zeker van haar stuk en kijkt maar steeds weer op het blaadje met adres dat we haar gegeven hebben.

Na een half uur komen we dan toch aan ons hotel aan. Op het moment dat we het hotel binnenkomen, vallen er een stuk of 20 politieagenten in uniform binnen. Eerst denken we dat ze een inval doen, maar ze blijven vrij rustig en dan begrijpen we dat zij hier overnachten. Ook deze mannen hebben een bed nodig na de wedstrijd. De ietwat norse baliemedewerker die geen woord Engels spreekt, checkt ons in en overhandigt ons onze sleutel. We slapen op de 10de verdieping, hetgeen ongetwijfeld een prachtig uitzicht over de stad geeft, ware het niet dat ons raam uitkijkt op de achterkant van het hotel en een muur die ertegenaan gebouwd is. Maar we zijn al lang blij dat het ons weer gelukt is om op bestemming te komen, zeker na de tegenslagen van de afgelopen uren. Nog even wat TV kijken en dan ons bedje in, want morgen gaan we weer vroeg op pad.

Verslag uit: Brazilië, Cambará do Sul

Kris Kras door Brazilië tijdens het WK Voetbal '14

Op 12 juni 2014 vliegen wij naar Brazilië om er het WK Voetbal mee te maken en daarnaast een stukje van dit immense land te gaan verkennen. Brazilië is met zijn 8,5 miljoen vierkante kilometer het grootste land van Zuid-Amerika. Het beslaat bijna de helft van dit continent en is het op vier na grootste land ter wereld

Ruim 3 weken reizen we er rond en wonen er (hopelijk) 5 wedstrijden van Oranje bij. Tenminste, als het Oranjelegioen doorgaat na de groepsfase. Hoewel de meningen verdeeld zijn over de geprognosticeerde prestaties van het Nederlandse team van Louis van Gaal, zijn onze verwachtingen hoog gespannen. En het mooie is dat we een mooi alternatief hebben : als Nederland niet doorgaat, gaan we toch gewoon de Rode Duivels achterna :-)

Maar Brazilië gaat ons veel meer bieden dan alleen het voetbal. We hebben een stoel op 9 binnenlandse vluchten, reizen met de trein door het Atlantisch Regenwoud, huren 4 keer een auto om afstanden vanaf het vliegveld naar onze bestemmingen, soms 300 kilometer verder, te overbruggen, gaan op verkenning in het metronet van Sao Paulo en Belo Horizonte, een mini-bus brengt ons van Rio de Janeiro naar de haven van Angra dos Reis om vandaaruit de boot te nemen naar het paradijselijke Ilha Grande. En tenslotte is een taxi onze toevlucht als dit ons allemaal wat te ingewikkeld wordt.

Jullie merken het : we zitten niet stil in de komende maand. En in al deze avonturen nemen we jullie graag een stukje mee. Lees en geniet van een onvergetelijke reis door het land van de samba, de carnaval, het voetbal en vele kleurrijke tegenstellingen.

Brazilië, here we come !

08 Juli 2014

Aankomst met lege handen, maar rijker dan ooit !

07 Juli 2014

BN'ers voor 1 dag : met foto en al in de Telegraaf

06 Juli 2014

Terug naar waar 't 3 weken geleden begon:Sao Paulo

05 Juli 2014

All the way tot strafschoppen: Oranje - Costa Rica

04 Juli 2014

Economisch laagtij als Brazilië kwartfinale speelt
Henry en Siegrun

Lieve vrienden, Velen van jullie weten dat ik een droom had die ik al een aantal jaren koesterde : na in 2006 met mijn vriendin, Els, Zuid Afrika te hebben beleefd, wilde ik hier zo graag met Henry terugkomen. Het WK voetbal in 2010 was hier dan ook een mooie gelegenheid toe. Deze droom kreeg gestalte in september toen Henry zijn "ja-woord" aan me gaf ;-) en we onze vliegtickets vastlegden. Op dat moment was nog niet bekend waar en wanneer Nederland zou gaan spelen. In dit immense land zijn er immers 10 stadia uitgekozen, verdeeld over 9 speelsteden, en pas op 5 december werd geloot in welke poule en in welk stadium Oranje zou gaan spelen. Ik verwachtte dat de prijzen van de vluchten richting Zuid Afrika vanaf 5 december snel zouden stijgen en dat wou ik voor zijn. Op basis van een statistische kansberekening gokten we met een retour Amsterdam - Johannesburg erop dat Nederland zou spelen in het Midden en Noorden van het land. En toen werd het 5 december en ja hoor, 2 van de 3 wedstrijden in de voorrondes zouden gespeeld worden in Johannesburg en Durban. Een goede combi om hier een mooie rondreis omheen te maken. Toen bleef de vraag of we uberhaupt aan wedstrijdtickets zouden geraken. De tijden waarin je makkelijk aan kaartjes kon geraken waardoor ook de handel op de zwarte markt floreerde, behoren definitief tot het verleden. We maakten onszelf dus eerst lid van de Oranjesupporters en tekenden in voor de wedstrijden in Johannesburg en Durban. En waar ik van tevoren op gespeculeerd had, bleek uit te komen : de kaartverkoop liep niet echt en in januari, na sluiting van de intekenperiode, kregen we dan ook te horen dat we de kaartjes toegewezen kregen. We stonden weer een stapje dichter bij dit prachtige evenement ! Sindsdien zijn we gestart met de voorbereidingen van een reis die de eerste moet worden (van hopelijk een mooie reeks vervolgreizen), waarin we met elkaar een stukje van de wereld gaan meemaken door het land op eigen houtje en in hart en nieren te gaan verkennen. Al snel kwamen we tot een grove schets van de gebieden waar we naartoe wilden trekken. Het feit dat ik er in 2006 al geweest was, dus ook de afstanden, waar je je in zo'n immens land wel eens in vergist, redelijk kon inschatten, kwam daarbij goed van pas. Daarnaast stonden er een paar bestemmingen hoog op mijn verlanglijstje die ik samen met Henry wilde gaan herbeleven. Grofweg wordt onze route : Johannesburg - Tzaneen - (Midden) Kruger Park - Johannesburg (en wedstrijd Nederland - Denemarken op 14 juni) - Drakensbergen - Durban (en wedstrijd Nederland - Japan op 19 juni) - National Park Hluhluwe Umfolozi - Kosi Bay en retour Johannesburg, waardoor we eigenlijk een mooi "achtje" maken. En toen wed het tijd om onze reis concreet te gaan invullen. Met behulp van Safarinow.com krijg je een mooi beeld van alle soorten accomodatie die er te vinden zijn. De ene lodge is al mooier dan de andere. Op 2 februari stuurde ik mijn eerste mailtje uit naar de eigenaars van onze eerste lodge in Tzaneen, Hilltop Country Lodge, en zo werd het begin gemaakt van onze eerste contacten met onze toekomstige gastheren en -vrouwen. Het is leuk om telkens weer te lezen hoe blij ze zijn dat je voor hun verblijf kiest en hoe ze het je graag naar de zin willen gaan maken. Op onze route verblijven we ook een enkele keer bij Nederlanders die een aantal jaar geleden uitgeweken zijn en met hun gezin hun droom in Afrika verwezenlijken. Geweldige contacten zijn dat ! Vooral nu het WK en Oranje ons nog eens extra met mekaar verbindt. En zo leven we vandaag, 25 april, en heb ik ons laatste verblijf vlakbij Johannesburg, de nacht voor onze terugvlucht, vastgelegd. Henry is begonnen met het maken van een reisboek over onze route en de activiteiten die we gaan ondernemen, met heel veel mooie plaatjes en handige weetjes over de omgeving. Henry is een topper als hij achter powerpoint zit en hij weet dus een mooi boek te maken dat ons straks heel handig van pas komt en ons nu al doet watertanden naar wat we allemaal gaan beleven. Verder heeft Henry deze week zijn laatste inenting tegen Hepatitis gekregen, ik heb ze ooit al allemaal doorlopen, dus ik hoef gelukkig alleen aan de malaria tabletten. Eergisteren hebben we de kaart van Zuid Afrika gedownload op onze Tom Tom. Die gaan we straks ook meenemen, hij moet ons op de goeie weg zetten daar. 4 jaar geleden was het nog te doen met een grote landkaart op onze schoot, met Tom erbij hebben we alweer een stukje meer gemak en kunnen we nog meer genieten van de omgeving. Maar de kaart houden we achter de hand voor het geval de techniek ons in de steek laat ... Nog iets meer dan een maand en we gaan ! We kunnen haast niet wachten en elke dag hebben we het er wel over en fantaseren we erop los hoe we het daar gaan beleven. Onze verwachtingen zijn dus hoog gespannen ! Wij zijn voornemens jullie een stukje mee te nemen in onze belevenissen door jullie van tijd tot tijd iets van ons te laten horen. Hopelijk vinden jullie het ook leuk om ons te volgen ?? Jullie kunnen ons via deze site berichtjes sturen zodat we ook meekrijgen hoe jullie onze reis meebeleven. Dat vinden wij ook super om te horen ! Tot snel weer ! Liefs, Siegrun en Henry