Zin in Chili con carne in de Itaquera Arena / SP - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu Zin in Chili con carne in de Itaquera Arena / SP - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Henry en Siegrun van Alebeek - WaarBenJij.nu

Zin in Chili con carne in de Itaquera Arena / SP

Door: Siegrun

Blijf op de hoogte en volg Henry en Siegrun

23 Juni 2014 | Brazilië, São Paulo

Maandag 23 juni, Wedstrijd Nederland - Chili in Itaquera Corinthians stadium, Sao Paulo, zonnig weer bij 25 graden

Na een onrustige nacht, staan we op en is het weer tijd om ons oranje outfit aan te trekken. Aan het ontbijt is het druk en luidruchtig en de bediening is druk in de weer om de schalen broodjes aan te vullen. We treffen een stel Hollanders die ook naar de wedstrijd gaan, maar de Chilenen zijn hier in de meerderheid. Een vriendelijke Argentijnse man spreekt ons aan en wenst ons alle succes. Hij is hier met zijn zoon en wil graag naar de wedstrijd, maar vreest dat hij niet aan tickets komt. De tickets zijn inderdaad schaars en de prijzen hoog.

Na een stevig ontbijt, gaan we op pad richting de metro. Die ligt hier op 2 straten vandaan, dus die uitdaging durven we nog wel aan, ook al zijn we uit onze eerdere ervaringen eerder geneigd om in megasteden als deze een taxi te nemen. We zijn nog maar net op weg of we worden al gevolgd door een politiewagen. Voor ons welzijn blijkt al snel, want ineens houden ze twee jonge mannen die vlak voor ons lopen met hun pistolen staande en doorzoeken hun tassen.

De metro loopt in 1 rechte lijn naar het stadium en steeds meer oranjefans vullen de wagons. We maken nog even een praatje met 2 mannen die hier voor een paar dagen zijn neergestreken en ook nog moeten proberen aan een kaartje te komen. Ze zien er echter vastbesloten uit en hebben er naar eigen zeggen wel wat geld voor over. Na een half uur bereiken we het stadium en lopen in de menigte richting de ingang. Het is lekker zonnig en de stemming is uitgelaten. Toch is het sfeertje zonder oranjeplein en -parade anders en minder samenhorig. Aan het stadium is een oranje fanzone ingericht, maar ook hier loopt alles door mekaar en zijn de Nederlanders zelf ook in de minderheid. Bij de Sony stand kan je gaan poseren met een gouden bal en krijg je de foto gratis mee. Dat pikken we graag nog even mee.

En dan op naar onze plekken. Deze keer zitten we meer bovenin en in de hoek. Toch lijkt het veld nog heel dichtbij. Er zijn zo'n 62.000 bezoekers aanwezig. De Chilenen lijken in de meerderheid en maken ook de meeste sfeer. De oranjefans zijn vergeleken met hen een stuk timider. We kijken naar de opwarming van onze jongens en om 1 uur zingen we het Wilhelmus mee. De wedstrijd gaat zonder doelpunten gelijk op voor beide ploegen en geleidelijk aan krijgen we het voorgevoel dat we ons reisschema gaan moeten omgooien. Bij een winst of gelijkspel van Nederland zijn we immers groepswinnaar en daar hadden we bij het plannen van onze verblijven en vluchten niet op gerekend. Uiteindelijk scoort Oranje in de laatste 20 minuten nog 2 keer, beide goals gemaakt door de invallers. Hoewel het een stuk rustiger wordt onder de Chilenen, zijn ze er niet rouwig onder want ook zij zijn geplaatst voor de 8ste finale. Aan de ene kant zijn wij blij met 3 overwinningen op 3 wedstrijden, maar aan de andere kant berokkent het ons ook kopzorgen : we mogen aan de slag met reorganiseren !

Na afloop van de wedstrijd lopen we in de mensenmassa richting de metro terug. Van andere Nederlanders begrepen we dat Vila Magdalena de uitgaansbuurt is van Sao Paulo en dat blijkt inderdaad al snel : we hoeven de geel-groene shirtjes maar te volgen want alle Brazilianen zijn op weg om de wedstrijd van hun thuisland tegen Kameroen te gaan volgen. Het is nog een hele klus om vanaf de metro in het levendige hart van deze buurt te komen, want de weg loopt over een steiltegraad van wel 60 %. Ocharme de mensen die hier wonen en elke dag te voet of met hun fiets op pad moeten. We lopen een klein half uur met de menigte mee en er is nog maar een enkele Nederlander te bekennen. Maar we voelen ons veilig - op het opschrikken van de vuurwerkontploffingen her en der na - en de Brazilianen zijn in opperbeste stemming. We treffen nog 2 vrije plekken in een overvol restaurant met uitkijk op het televisiescherm en volgen de wedstrijd terwijl we genieten van de Braziliaanse variant van carpaccio en bruschetta. En terwijl de Brazilianen om mij heen volop in feeststemming zijn om de doelpunten die ze maken, maak ik alvast een begin van een nieuwe planning en een overzicht van alles wat we hiervoor nog moeten regelen. Dat blijkt nog niet zo simpel. We moeten zo'n 10 dingen wijzigen : van vluchten tot hotels en autoverhuur. Na de wedstrijd besluiten we dan ook om naar ons hotel terug te keren en alles voor zover mogelijk te regelen.

Als we teruglopen naar de metro is het ondertussen donker geworden. We worden echter omringd door uitgelaten Brazilianen en voelen ons op ons gemak. Geen mens die hier iets kwaad wil doen en in de straten rond ons hotel is ook nog volop leven. Eens op onze kamer gaan we aan het werk. De trage internetverbinding maakt het lastig en de server van GOL ligt er regelmatig uit. We zijn blijkbaar niet de enigen die vluchten willen boeken. Dat zou volgende dag wel blijken ! Om 23 uur hebben we in elk geval een redelijk beeld van wat er nog te krijgen is en houden we het voor gezien. Morgen weer verder ! We besluiten vroeg naar de luchthaven te vertrekken en daar onze vluchten vast te leggen. Onze wekker gaat dus op 7 uur. Snel onder de wol dus, er resten ons nog een paar uurtjes slaap.

• 10 Juli 2014 - 12:47

Diana:

kei mooi om al deze foto's te zien
    ik heb niet altijd de tijd om alles te lezen maar het is een groot avontuur voor jullie
    kei leuk , nog veel plezier
    helaas ligt nederland eruit , dat is behoorlijk balen
    nederland rouwd
    maar ja live goes on
    nog veel plezier
    gr diana

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Kris Kras door Brazilië tijdens het WK Voetbal '14

Op 12 juni 2014 vliegen wij naar Brazilië om er het WK Voetbal mee te maken en daarnaast een stukje van dit immense land te gaan verkennen. Brazilië is met zijn 8,5 miljoen vierkante kilometer het grootste land van Zuid-Amerika. Het beslaat bijna de helft van dit continent en is het op vier na grootste land ter wereld

Ruim 3 weken reizen we er rond en wonen er (hopelijk) 5 wedstrijden van Oranje bij. Tenminste, als het Oranjelegioen doorgaat na de groepsfase. Hoewel de meningen verdeeld zijn over de geprognosticeerde prestaties van het Nederlandse team van Louis van Gaal, zijn onze verwachtingen hoog gespannen. En het mooie is dat we een mooi alternatief hebben : als Nederland niet doorgaat, gaan we toch gewoon de Rode Duivels achterna :-)

Maar Brazilië gaat ons veel meer bieden dan alleen het voetbal. We hebben een stoel op 9 binnenlandse vluchten, reizen met de trein door het Atlantisch Regenwoud, huren 4 keer een auto om afstanden vanaf het vliegveld naar onze bestemmingen, soms 300 kilometer verder, te overbruggen, gaan op verkenning in het metronet van Sao Paulo en Belo Horizonte, een mini-bus brengt ons van Rio de Janeiro naar de haven van Angra dos Reis om vandaaruit de boot te nemen naar het paradijselijke Ilha Grande. En tenslotte is een taxi onze toevlucht als dit ons allemaal wat te ingewikkeld wordt.

Jullie merken het : we zitten niet stil in de komende maand. En in al deze avonturen nemen we jullie graag een stukje mee. Lees en geniet van een onvergetelijke reis door het land van de samba, de carnaval, het voetbal en vele kleurrijke tegenstellingen.

Brazilië, here we come !

08 Juli 2014

Aankomst met lege handen, maar rijker dan ooit !

07 Juli 2014

BN'ers voor 1 dag : met foto en al in de Telegraaf

06 Juli 2014

Terug naar waar 't 3 weken geleden begon:Sao Paulo

05 Juli 2014

All the way tot strafschoppen: Oranje - Costa Rica

04 Juli 2014

Economisch laagtij als Brazilië kwartfinale speelt
Henry en Siegrun

Lieve vrienden, Velen van jullie weten dat ik een droom had die ik al een aantal jaren koesterde : na in 2006 met mijn vriendin, Els, Zuid Afrika te hebben beleefd, wilde ik hier zo graag met Henry terugkomen. Het WK voetbal in 2010 was hier dan ook een mooie gelegenheid toe. Deze droom kreeg gestalte in september toen Henry zijn "ja-woord" aan me gaf ;-) en we onze vliegtickets vastlegden. Op dat moment was nog niet bekend waar en wanneer Nederland zou gaan spelen. In dit immense land zijn er immers 10 stadia uitgekozen, verdeeld over 9 speelsteden, en pas op 5 december werd geloot in welke poule en in welk stadium Oranje zou gaan spelen. Ik verwachtte dat de prijzen van de vluchten richting Zuid Afrika vanaf 5 december snel zouden stijgen en dat wou ik voor zijn. Op basis van een statistische kansberekening gokten we met een retour Amsterdam - Johannesburg erop dat Nederland zou spelen in het Midden en Noorden van het land. En toen werd het 5 december en ja hoor, 2 van de 3 wedstrijden in de voorrondes zouden gespeeld worden in Johannesburg en Durban. Een goede combi om hier een mooie rondreis omheen te maken. Toen bleef de vraag of we uberhaupt aan wedstrijdtickets zouden geraken. De tijden waarin je makkelijk aan kaartjes kon geraken waardoor ook de handel op de zwarte markt floreerde, behoren definitief tot het verleden. We maakten onszelf dus eerst lid van de Oranjesupporters en tekenden in voor de wedstrijden in Johannesburg en Durban. En waar ik van tevoren op gespeculeerd had, bleek uit te komen : de kaartverkoop liep niet echt en in januari, na sluiting van de intekenperiode, kregen we dan ook te horen dat we de kaartjes toegewezen kregen. We stonden weer een stapje dichter bij dit prachtige evenement ! Sindsdien zijn we gestart met de voorbereidingen van een reis die de eerste moet worden (van hopelijk een mooie reeks vervolgreizen), waarin we met elkaar een stukje van de wereld gaan meemaken door het land op eigen houtje en in hart en nieren te gaan verkennen. Al snel kwamen we tot een grove schets van de gebieden waar we naartoe wilden trekken. Het feit dat ik er in 2006 al geweest was, dus ook de afstanden, waar je je in zo'n immens land wel eens in vergist, redelijk kon inschatten, kwam daarbij goed van pas. Daarnaast stonden er een paar bestemmingen hoog op mijn verlanglijstje die ik samen met Henry wilde gaan herbeleven. Grofweg wordt onze route : Johannesburg - Tzaneen - (Midden) Kruger Park - Johannesburg (en wedstrijd Nederland - Denemarken op 14 juni) - Drakensbergen - Durban (en wedstrijd Nederland - Japan op 19 juni) - National Park Hluhluwe Umfolozi - Kosi Bay en retour Johannesburg, waardoor we eigenlijk een mooi "achtje" maken. En toen wed het tijd om onze reis concreet te gaan invullen. Met behulp van Safarinow.com krijg je een mooi beeld van alle soorten accomodatie die er te vinden zijn. De ene lodge is al mooier dan de andere. Op 2 februari stuurde ik mijn eerste mailtje uit naar de eigenaars van onze eerste lodge in Tzaneen, Hilltop Country Lodge, en zo werd het begin gemaakt van onze eerste contacten met onze toekomstige gastheren en -vrouwen. Het is leuk om telkens weer te lezen hoe blij ze zijn dat je voor hun verblijf kiest en hoe ze het je graag naar de zin willen gaan maken. Op onze route verblijven we ook een enkele keer bij Nederlanders die een aantal jaar geleden uitgeweken zijn en met hun gezin hun droom in Afrika verwezenlijken. Geweldige contacten zijn dat ! Vooral nu het WK en Oranje ons nog eens extra met mekaar verbindt. En zo leven we vandaag, 25 april, en heb ik ons laatste verblijf vlakbij Johannesburg, de nacht voor onze terugvlucht, vastgelegd. Henry is begonnen met het maken van een reisboek over onze route en de activiteiten die we gaan ondernemen, met heel veel mooie plaatjes en handige weetjes over de omgeving. Henry is een topper als hij achter powerpoint zit en hij weet dus een mooi boek te maken dat ons straks heel handig van pas komt en ons nu al doet watertanden naar wat we allemaal gaan beleven. Verder heeft Henry deze week zijn laatste inenting tegen Hepatitis gekregen, ik heb ze ooit al allemaal doorlopen, dus ik hoef gelukkig alleen aan de malaria tabletten. Eergisteren hebben we de kaart van Zuid Afrika gedownload op onze Tom Tom. Die gaan we straks ook meenemen, hij moet ons op de goeie weg zetten daar. 4 jaar geleden was het nog te doen met een grote landkaart op onze schoot, met Tom erbij hebben we alweer een stukje meer gemak en kunnen we nog meer genieten van de omgeving. Maar de kaart houden we achter de hand voor het geval de techniek ons in de steek laat ... Nog iets meer dan een maand en we gaan ! We kunnen haast niet wachten en elke dag hebben we het er wel over en fantaseren we erop los hoe we het daar gaan beleven. Onze verwachtingen zijn dus hoog gespannen ! Wij zijn voornemens jullie een stukje mee te nemen in onze belevenissen door jullie van tijd tot tijd iets van ons te laten horen. Hopelijk vinden jullie het ook leuk om ons te volgen ?? Jullie kunnen ons via deze site berichtjes sturen zodat we ook meekrijgen hoe jullie onze reis meebeleven. Dat vinden wij ook super om te horen ! Tot snel weer ! Liefs, Siegrun en Henry